Sök:

Sökresultat:

117 Uppsatser om Eltest pć motorer - Sida 1 av 8

Eltest pÄ motormontering

Scania utvecklar och tillverkar lastbilar, bussar, industri- och marinmotorer. Största delen av Scania Sverige ligger i SödertÀlje, dÀr Àven den mesta utvecklingen av produkterna sker. Företaget Àr verksamt i ca 100 lÀnder och har 34 000 anstÀllda. Forskning och utveckling bestÄr av ca 2 400 anstÀllda. [1]Scania Motormontering SödertÀlje tillverkar motorer för Scanias europeiska produktion av lastbilar och bussar.

KraftberÀkning pÄ transportsystemet Gripper TGG 3200

Schur AB Àr ett företag i Eksjö som erbjuder sina kunder lösningar inom post- och tidningshantering. Bland dessa lösningar ingÄr ett transportsystem kallat Gripper TGG 3200 vilket transporterar tidningar frÄn exempelvis pressen till olika enheter i packsalen. Transportsystemet drivs av ett antal asynkronmotorer, antalet motorer variera med avseende pÄ hur lÄng transportstrÀckan Àr. DÄ drivstationer och motorer Àr de dyraste komponenterna i transportsystemet vill man minimera antalet av dessaSystemet Àr uppbyggt av aluminiumprofiler som gör att det kan skrÀddarsys efter kundens behov. I profilerna rullar enheterna som transporterar tidningen i en sammanlÀnkad kedja.

Framtagning av labbutrustning för test av processmaskiners reglersystem

Examensarbetet utfördes pÄ Koteko AB som Àr ett ingenjörsföretag inom processautomation, elkraftteknik och industriell elautomation.Rapporten behandlar problematiken som finns idag med att kunna testa och utveckla processmaskiners styrning och reglerförmÄga innan leverans samt test av nya koncept. Detta ska göras genom att konstruera en testrigg som ska kunna testa olika körningar med vissa avgrÀnsningar. Rapporten behandlar Àven dimensioneringen av alla motorer och vÀxellÄdor som behövs för att testa olika körningar som presenteras senare i arbetet, samt vad som behövs för att styra och köra motorer..

= Golf

Detta examensarbete har utförts pÄ Saab Support and Services i Arboga. Syftet med examensarbetet har varit att ta fram en modell i Matlab som skall berÀkna antal motorbyten, och hur mÄnga stora motortillsyner (Check 3) det kommer att bli. Detta skall utföras för att fÄ en sÄ kostnadseffektiv drift som möjligt fram till valt slutscenario, med 40 SK60 det vill sÀga 80 stycken RM15 motorer i drift. De scenarion som har pÄverkat projektet har varit 2014 VT, 2017 VT samt 2020 VT. Projektet har delats upp i tvÄ moment, dÀr det ena har varit att skapa en databas i Excel för alla motorer och det andra Àr ett program i Matlab som skall bearbeta all data frÄn Excel, för att pÄ sÄ sÀtt kunna fÄ ut det mest optimala tillvÀgagÄngssÀttet.Det som vi har kommit fram till Àr att scenario 2014 VT kommer att uppnÄs med de aktuella motorer som finns tillgÀngliga idag utan att nÄgon motor skickas ivÀg pÄ Check 3.

Optimering av motorunderhÄll RM15

Detta examensarbete har utförts pÄ Saab Support and Services i Arboga. Syftet med examensarbetet har varit att ta fram en modell i Matlab som skall berÀkna antal motorbyten, och hur mÄnga stora motortillsyner (Check 3) det kommer att bli. Detta skall utföras för att fÄ en sÄ kostnadseffektiv drift som möjligt fram till valt slutscenario, med 40 SK60 det vill sÀga 80 stycken RM15 motorer i drift. De scenarion som har pÄverkat projektet har varit 2014 VT, 2017 VT samt 2020 VT. Projektet har delats upp i tvÄ moment, dÀr det ena har varit att skapa en databas i Excel för alla motorer och det andra Àr ett program i Matlab som skall bearbeta all data frÄn Excel, för att pÄ sÄ sÀtt kunna fÄ ut det mest optimala tillvÀgagÄngssÀttet.Det som vi har kommit fram till Àr att scenario 2014 VT kommer att uppnÄs med de aktuella motorer som finns tillgÀngliga idag utan att nÄgon motor skickas ivÀg pÄ Check 3.

Automatisering av statorlindning vid elmotortillverkning

Denna rapport behandlar automatisering av statorlindning vid monteringsline 4 för elmotorer pÄ ABB Motors AB i VÀsterÄs. MÄlet med projektet var att hitta ett lönsamt sÀtt att automatisera delar av elmotormonteringen. Arbetet begrÀnsades till att omfatta monteringsline 4 dÀr motorer av storlek IEC 200- 250 monteras, dessa Àr de största motorer som produceras i VÀsterÄs. PÄ grund av relativt smÄ volymer och en omfattande variantflora mÄste en automatisering vara flexibel. För att nÄ en fungerande automatiserad lösning behövde flera praktiska materialhanteringsproblem lösas.

Energieffektivisering vid Tekniska Verkens vattenreningsverk i Linköping

Detta projekt har gÄtt ut pÄ att se över befintlig utrustning ur effektivitetssynpunkt, med avseende pÄ belysning, uppvÀrmning och motordrift.Belysningen Àr i form av:Yttre omrÄdesbelysning, monterade dels pÄ stolpar och dels pÄ fasadInre belysning i verkstÀder, lysrörsarmaturer monterade i takDessa har setts över och deras drifttimmar har tagits fram varefter alternativa armaturer, ljuskÀllor och styrningar faststÀlldes, detta för att optimera energiÄtgÄngen.Grupper, i de lokala centralerna vid spillvattenpumpstationerna, som tillhör belysning och uppvÀrmning har segregerats och mÀtningar har genomförts varefter vissa förbÀttringsÄtgÀrder har vidtagits. Vi har hÀr sammanstÀllt tidigare givna data samt gjort egna mÀtningar för att sedan dra slutsatser och ge förslag pÄ förbÀttringar.Vissa motorer tillhörande dels vattenpumpar och dels luftpumpar har kontrollerats med avseende pÄ dess effektivitet. Motorer vid renvattenstationen BerggÄrden tillhörande pumpar har klassificerats enligt den nya standarden IEC 60034-2-1. Förslag pÄ nya motorer med motsvarande prestanda har givits varefter kalkyler pÄ besparingar gjorts.Ny skruvteknik hos blÄsmaskiner lokaliserade vid Nykvarns reningsverk, har gjort att besparingsberÀkningar visar goda förutsÀttningar för investeringar och dÀrmed en energisnÄlare drift..

Halvautomatisk styrning av jÀrnvÀgskran

En RMRC, Rail Mounted Railway Crane, Àr en kran för hantering av containertrafik till och frÄn jÀrnvÀgsvagnar. Kranen som Àr helt manuellt styrd utrustas med en semiautomatik som hjÀlper operatören att positionera kranen. MÄlpositionen för containern kommer frÄn terminalens logistiksystem. För positioneringen har en lÀmplig regulator tagits fram som tar hÀnsyn till den mekaniska pÄverkan pÄ motorer och vÀxellÄdor som finns vid acceleration och retardation. Regulatorn har tagits fram och testats i en simuleringsmiljö.

TillÀmpad robotik och parallellkinematikUtveckling och modellering av en Stewart-Goughplattform

I detta examensarbete har ett problem som varit en del av ett pÄgÄende projekt pÄ ElektaInstrument AB undersökts och en lösning har föreslagits.Problemet har varit att utveckla och modellera en servoenhet som med hög precision kanpositionera ett instrument i fem dimensioner (tre translaterande och tvÄ roterande) och som kanhÄlla instrumentet pÄ sin position med hög styvhet.Problemet löstes genom att först specificera kraven pÄ servoenheten, sedan undersöktes olikabefintliga koncept för att uppnÄ kraven. Det bÀsta konceptet, en Stewart-Gough plattform, valdesoch studerades och analyserades sedan i detalj.Analysen gjordes i tvÄ steg, det första steget var att göra berÀkningar av krafter och benlÀngdersom en funktion av positionen för en Stewart-Gough plattform. Det andra steget var att realiseraberÀkningarna och implementera dessa i kod och hÄrdvara för att styra fysiska motorer och fÄdem att bete sig som önskat enligt berÀkningarna.Resultatet av första delen av analysen Àr ett MATLAB program som kan berÀknainverskinematiken och benkrafterna för en godtycklig Stewart-Gough plattform som belastasmed en godtycklig kraftvektor och en godtycklig momentvektor. Programmet kan Àven itereraberÀkningarna för olika lÀgen för Stewart-Gough plattformen och för olika belastningar ochskriva ut extremvÀrdena som berÀknats.Den andra delen av analysen resulterade i ett LabView program för simultan styrning av sexmotorer och hÄrdvara för att driva sex motorer. Styrningen har testats pÄ befintliga motorer medlyckat resultat.Resultaten av examensarbetet visar att Stewart-Gough plattformen kan uppfylla kraven som ÀrstÀllda pÄ servoenheten.

STC : ett undervisningsmaterial i NO&Teknik som passar flickor?

STC Àr ett amerikanskt undervisningsmaterial inom naturvetenskap och teknik som under hösten 1997 och vÄren/hösten 1998 utprovats i Linköpings kommun. Pilotprojektet Àr drivet av Kungliga Vetenskapsakademin och Ingenjörsvetenskapsakademin. PÄ engelska heter det"Science and Technology for Children"vilket givit namnet STC. Det Àr ett temaarbete bestÄende av 24 olika teman som ska anvÀndas i Är 1-6. Enligt LpO-94 Àr det en viktig uppgift att man i skolan skapar intresse för naturvetenskap hos bÄde pojkar och flickor.

Portningsprocessen för en applikation : Att porta en applikation mellan tvÄ motorer

Kontext. Det blir allt vanligare att konsumenter vill anva?nda spel och applikationer pa? alla mo?jliga enheter och plattformar och ett sa?tt att go?ra det mo?jligt a?r genom portning. Portning anva?nds fo?r att a?teranva?nda kod, objekt och funktioner utan att beho?va go?ra om allt fra?n bo?rjan.

Portningsprocessen för en applikation - Att porta en applikation mellan tvÄ motorer

Kontext. Det blir allt vanligare att konsumenter vill anva?nda spel och applikationer pa? alla mo?jliga enheter och plattformar och ett sa?tt att go?ra det mo?jligt a?r genom portning. Portning anva?nds fo?r att a?teranva?nda kod, objekt och funktioner utan att beho?va go?ra om allt fra?n bo?rjan. Det blir da? effektivt att uppdatera ett spel eller en applikation till en ny plattform, med lite tid och inte sa? mycket extra planering. Objektiv. I studien letas ett sa?tt att go?ra en portning mellan tva? motorer, samt att identifiera och analysera de sva?righeter som kan uppsta? i en flytt av ett spel/applikation mellan tva? system.

Flödessimulering av motormontering pÄ Volvo motor Skövde

Volvo Motor AB i Skövde tillverkar motorer till Volvos personbilar. Tillverkningen av motorerna Àr till stora delar automatiserad. Den planerade produktionsökningen krÀver att monteringsfabrikens kapacitet ökas frÄn 370 000 till 450 000 stycken motorer per Är, vilket dagens monteringssystem inte klarar av.Dagens monteringssystem för yttre komponenter Àr uppdelad i ett antal monteringsmoduler. Tack vare hög flexibilitet klarar monteringsmodulerna att hantera bÄde 4-, 5-, och 6-cylindriga motorer. Volvo Processutvekling Skövde arbetar med att ta fram ett monteringssystem med erforderlig kapacitet.


Framtagning av flexibla monteringsverktyg : En arbetsprocess för att skapa verktyg med lÀngre livslÀngd

PÄ Scanias motormontering i SödertÀlje sker montering av raka- och V8-motorer för lastbil och buss samt av motorer för industriellt och marint bruk. Gruppen DEPG Àr en av de grupper som arbetar med att framstÀlla verktyg till motormonteringen. Gruppen ansvarar frÀmst för de tillfÀllen dÄ nya monteringsverktyg ska anskaffas pÄ grund av introduktion av nya eller modifierade motorkomponenter. DEPG önskar att minska behovet av att omarbeta verktyg och utöka verktygens livslÀngd, för att uppnÄ detta planerar DEPG att i framtiden skapa verktyg med högre flexibilitet Àn tidigare. Examensarbetets mÄl Àr att skapa en förbÀttrad verktygsframtagningsprocess, som stödjer och frÀmjar framtagning av monteringsverktyg med en rÀtt flexibilitetsgrad.

1 NĂ€sta sida ->